A következőkben szeretnénk pár hasznos, tapasztalatainkon alapuló tanáccsal szolgálni a függönyválasztás, valamint lakások berendezését illetően.
Funkcionalitás
A függönyök feladata, hogy díszítse a helységet, tompítsa a beáramló fényt, és megakadályozza a belátást. A hangulatos összhang érdekében fontos a jól megválasztott textília, a stílusirányzat, minta, szín, árnyalat, valamint a felfüggesztés és kezelés módja. Figyelembe kell venni, hogy a szoba milyen fekvésű, milyenek a fényviszonyok, és hogy mekkora ablakokkal rendelkezik.
A függönyök funkcióit tekintve lehetnek mások és mások. Van, aki amellett, hogy szép függönyt szeretne, szeretne nyugodtan, zavartalanul pihenni. Itt kerül előtérbe a függönyök fény-kizáró funkciója. A ma ismeretes egyik legmegfelelőbb sötétítő típus a Black-Out.(részletesebben a Hasznos Információk menüpontban a termékleírásoknál.) Földszinti vagy utcafronti helyiségeknél fontos lehet továbbá, hogy meggátoljuk a kíváncsiskodó tekintetek beáramlását a szobába. Panellakásoknál leggyakrabban a redőny lehúzását használják erre a célra, viszont ezzel kizárják a lakásból a természetes fényt. Egy jól megválasztott függöny, mely kellőképpen megakadályozza a belátást, és egyben harmonikusan díszíti a belső teret, praktikusabb és szebb megoldást jelent a redőny használatánál.
Fontos az összhang!
Mindenek előtt magunkban kell tisztáznunk, hogy milyen stílusirányzatban gondolkodunk, milyen szín, árnyalat és mintavilág illeszkedik legjobban a meglévő berendezéshez. Ma már a függöny és dekoranyagok sokszínűségének köszönhetően könnyedén fellelhetjük a saját enteriőrünkbe tökéletesen illeszkedő kelmét. Léteznek már olyan termékcsaládok, melyek szín és mintavilága hasonló, nagyban illeszkedik egymáshoz. Ezek alkalmazása, figyelembe véve persze a már meglévő berendezést, tökéletes összhangot teremthet.
A mintákról néhány gondolat
Különböző felületképzésekkel optikai hatásokat érhetünk el, ezért függönyeink mintájával csínján kell bánnunk.
Figyelembe kell vennünk a felfüggönyözni kívánt helyiség méreteit. Egy viszonylag kis helységben csak óvatosan használhatunk nagyléptékű mintákkal ellátott függönyöket, mivel a nagy minták uralják, valamint megrövidítik a teret. Ha van rá mód, keressünk hozzájuk illő, egyszínű vagy apró mintás textíliákat, amik megtartják az arányokat.
Mivel az apró mintás anyagok szinte bármivel jól párosíthatóak, bánhatunk velük kicsit bátrabban. Kis helyiségekbe rendkívül jól be tud illeszkedni, ezen túl minimális mértékben tágítja is a teret, viszont arra ügyelnünk kell, hogy nagy térben a túl apró minta elvész, nem tud érvényesülni.
Optika csalások
A függőleges csíkozás magasítja a teret, ezt a hatást érdemes kihasználni alacsony építésű szobáknál, azonban csak óvatosan szabad alkalmazni nagy belmagasságúaknál.
A vízszintes irányban futó csíkok szélesítik a teret, valamint alacsonyabbnak is érezzük azt. Érdemes nagy belmagasságú helyiségeknél, keskeny szobáknál alkalmazni, a megfelelő térhatás kiváltása érdekében.
Kisebb belmagasságú helyiségünkben növelhetjük a teret, ha a függönyünket, illetve annak karnisát minél magasabbra, esetleg a mennyezetre szereljük fel, valamint túllógatjuk azt az ablakon. Így a sötétítő vagy dekoranyag az ablak melletti falra kerül, ami széltében növeli az ablak méreteit.
Praktikumok
Fényáteresztő függönyök viszonylag nagy felületet takarnak, függően persze az ablak-, vagy ajtómérettől. A leggyakoribb és legesztétikusabb a kétszeres redőzés, de van, aki inkább a sűrűbben redőzött, két és félszeresére, háromszorosára behúzott függönyt részesíti előnyben. Javaslatunk a redőzéssel kapcsolatban, hogy olyan függönyöknél, amiknél nagy léptékű, domináns minta van, inkább csak kevesebb redőzést alkalmazzunk (legfeljebb kétszeres), mivel a függöny mintája az, ami díszíti a teret. Ezzel szemben az egyszínű, valamint apró mintás függönyöknél, nem igazából a minta, hanem inkább a redőzés az, ami díszít. Ezért ezeknél az anyagoknál nyugodtan választhatunk nagyobb redőzési arányt, persze ügyelnünk kell arra, hogy ne keltsünk túlzsúfolt környezetet új függönyünkkel.
Teljes fénykizárás: Black-Out, bélelt függönyök. A Termékleírásoknál részletesen olvashat a Black-Out típusú függönyök gyártási technikájáról, valamint tulajdonságairól. Jelen esetben egy, a Black-Out-hoz hasonló praktikumot szeretnénk megosztani Önökkel, a bélelt függönyöket. Az antik bútorokkal berendezett lakások hangulata igényli a stílusjegyeiben és textúrájában hasonló tulajdonságokat mutató dekoranyagok használatát. Mivel ezek az anyagok nem minden esetben elég vastagok és/vagy többnyire drágák, a függöny védelme érdekében bélelünk, így mintegy kiküszöbölve a nap fakító hatását, valamit vékonyabb anyagoknál a fény beáramlását is. A bélelésnek köszönhetően a függöny testesebb lesz, ami látványban is szebb képet mutat, valamint a két anyag között lévő légréteg következtében szigetel is.
Tetőtéri ablakoknál: ha döntött falon van az ablak, alul is és felül is rögzíthetjük a függönyt, így mintegy ráhúzva/kifeszítve a függönyt az ablakra. Akár teljes sötétséget is elérhetünk, függően persze az alkalmazott anyag típusától. Használhatunk továbbá az ablakkeret széleire rögzített síneket, melybe helyezhetünk rolót. A sínek meggátolják a roló "belógását", ezzel megakadályozva a fény beáramlását a roló mellett.
Az Organza lehelet vékony, monofil fonalakból szőtt kelme, ami általában viszkózból (műszál), de selyemből is készülhet. Az organzák többségét két különböző színű fonalból szövik, az így kapott egyedi színjátszós hatás teszi megjelenését különlegessé. Mintázatát tekintve igen széles skálából válogathatunk. Sokan félnek tőle, hogy a vékony textília tisztítás során könnyen sérül, de ha minőségi organzát vásárol, valamint betartja mosási tanácsainkat, nem kell ilyesmitől tartania. Az organzákat mosás után vasalni kell.
A Félorganza hasonló eljárással készül, mint az alap organzák, annyi különbséggel, hogy az egyik szálirány voile, a másik organza alapanyagot tartalmaz. Így ötvözi a voile lágy esését és az organza magas fényét.
A Francia Organza készítését és tulajdonságait tekintve megegyezik az alap organzával, viszont anyagösszetételének köszönhetően kevesebb odafigyelést, vasalást igényel.
A Jacquard függöny először Joseph Marie Jacquard által 1801-ben készített szövőgépen kelt életre. Az eleinte csak fehér illetve tört fehér színben megjelenő, minta nélküli, kézzel horgolt anyag mára már a minták kimeríthetetlen sokaságával és extravagáns színeivel a legmodernebb környezetben is megállja helyét. A könnyű kezelhetőség is hatalmas előnyt jelent a Jacquardnak, mivel nem igényel vasalást. Mosás után, nedvesen felakasztva kilógják magukból a gyűrődéseket.
A Voile a szőtt fényáteresztő függönyök első nagy áttörést reprezentáló anyaga. Sikerét az olcsó előállíthatóság melletti jó minőségnek köszönheti. Finom, áttetsző, lágy anyaga jól átengedi a fényt, viszont a külső belátást kitűnően meggátolja. Díszítésének már számtalan módja létezik, mint például a nyomott, hímzett, égetett minta, valamint a jacquard beszövés, zsenília rátét. Alapanyaga leggyakrabban poliészter. Mosás után általában vasalást igényel. A Voile-ok egyik kedvelt változata a gyűrt voile. Mint az a nevéből is sejthető, a gyártási folyamat részeként az anyagot olyan tartós gyűrődésekkel látják el, melyek mosás után is megmaradnak az anyagban. Ennek köszönhetően vasalást egyáltalán nem igényel.
A Rácsos függönyök is tekinthetőek alapfüggönyöknek. A rácsos elnevezés a rácsszerű szerkezetből ered, mely szerkezetnek köszönhetően nem igényel különösebb törődést. Vasalást egyáltalán nem igényel, mosás után a felfüggesztett függöny egyszerűen „kilógja” magát. Szerkezetének köszönheti továbbá azt is, hogy nem sérülékeny, vagy csak nagyon nehezen sérül. Nem kell tartanunk a macskánk körmeitől, vagy attól, hogy kifut 1-1 szál a függönyünkből, ha beleakad valami. Létezik matt és fényes, fémes hatású rácsos függöny. A matt típusúakat régimódi, rusztikus berendezésekhez ajánljuk, míg a fényesek remekül megálljak a helyüket a mai modern berendezésű lakások bármelyikében.
A Zsenília bársonyos, puha, lágy tapintású, meleg hatású kelme. Sűrű szövése miatt igen jól sötétít, valamint bútorszövetnek is kiváló. Gyakran találkozhatunk a zsenília és más anyagok ötvözéseivel, például zsenília beszövéses voile-al, vagy Jacquard hímzéses zseníliával. Ezek a kombinációk a szebb összhatás érdekében keltek életre és a tapasztalatok azt bizonyítják, hogy remekül megállják a helyüket. Tanácsoljuk a zsenília használatát azoknak, akik nincsenek megbékélve a keményebb, merevebb anyagokkal. Könnyen tisztítható, mosása maximum 40 Celsius fokon ajánlott.
A Taft hasonló eljárással készül mint az organza, ennek köszönhetően hasonló színjátszós hatást kelt, ahogy a fény megtörik a különböző színű fonalak felületén. Kitűnően kiegészítik egymást az organzával. A függönyipar a ruhaiparból vette át ezt az alapanyagot az elegáns és ünnepélyes hatása miatt. A gyártás során nem puhítják az anyagot, ebből adódóan könnyen gyűrődik.
A Dekor anyagok a legszélesebb választékban jelenhetnek meg otthonunkban. Legtöbbször lágy esésű selyem fényű kelmék, de akadnak közöttük természetes anyagok hatását kiváltóak is. Anyagösszetételüket tekintve legtöbbször szintetikusak. Dekoranyagokból készíthetünk függönyöket, drapériákat, dekorsálakat, különböző kiegészítőket a függönyözéshez, de ugyanúgy alkalmasak ágytakarók, díszpárnák, asztalterítők, szalvéták, falvédők, vagy akár más textíliából készült tárgyak elkészítésére is.
A Dublé anyag olyan szövéstechnikával készül, mely során a textil mindkét oldalán megjelennek minták, motívumok. Szinte minden esetben kétrétegű, mindkét oldala esztétikus. Általában a két oldal inverze egymásnak. Ebből adódóan a textil kombinálható sajátmagával más-más oldalait felhasználva. A függönyünk közelében lévő kiegészítőket (drapéria, elkötők, díszpárna) készíthetjük dublé anyag eltérő oldalaiból, így a kiegészítők megfelelő összhangot teremtenek, egy mégis más enteriőrben.
A Szatén az egyik legrégebbi függönyözési célokra használt alapanyag. Kellemes tapintású, jó esésű, vékony textil, mely kiválóan mintázható festéssel, nyomással és jacquard beszövéssel. Összetételét tekintve általában poliészterből készül, de előállítják pamut és poliészter keverékéből is, ami nagyban lecsökkenti a gyűrődést.
A Black –out egy speciális textil, mellyel teljesen kizárhatja a napfényt otthonából. Az anyag különlegessége, hogy két szál közé szőnek egy általában fekete szálat, aminek köszönhetően képessé válik teljesen felfogni a nap sugarait. Legtöbb esetben a textil mindkét oldala egyforma, de vannak olyan Black-outok, melyek hátoldala fehér. A fehér hátoldal nem elnyeli, hanem visszaveri a napsugarakat, ezáltal kizár 3-5 Celsius fokot a lakásból. A Black-out textileket azoknak ajánljuk leginkább, akiknél nem lehet, vagy nem kívánnak redőnyt felszerelni, ugyanakkor szükség van arra, hogy a pihenést vagy az egyéb tevékenységeket megzavaró fényt kizárják. Lakásokba, hálószobába, gyerekszobába, irodába, iskolákba, konferenciatermekbe illetve vetítőtermekbe ajánljuk. Mosógépben mosható, könnyen vasalható, jól kezelhető textília.
A Dekorvászon anyaga kicsivel vastagabb, strapabíróbb az alap dekoranyagokénál, ez meg is mutatkozik felhasználási területén. Ezeket az anyagokat függönyözésre nem szívesen ajánljuk az anyag vastagsága és merev tartása miatt, viszont kiválóan alkalmas nagyobb igénybevétel alatt álló, minden nap használt tárgyak bevonására, lefedésére. Jól megállja a helyét nap, mint nap használt ülőpárnákon, valamint kedvenc kanapénkat, fotelünket is nyugodtan bevonhatjuk velük. Kiválóan alkalmasak kerti ülőalkalmatosságok kipárnázására, kerti bútorok színesebbé tételére.
A Pamutvásznak felhasználási területét tekintve, szinte megegyezik a dekorvászon nyújtotta lehetőségekkel. Az egyetlen különbség, hogy ezeket az anyagokat nem ajánlott folyamatos napfénynek kitenni, mivel így könnyen veszíthetnek színükből. Ezek anyaga, mint a nevében is benne van, 100% pamut, ezért felhasználás előtt beavatást igényel.
A Karton is a vásznak családjába tartozik. Anyagösszetételét tekintve ez is 100% pamutból készül, tehát végfelhasználás előtt beavatást igényel. Némileg igénytelenebb, mint a dekor, illetve dekorvászon anyagok, ezt érzékelteti viszonylag durva tapintása, merev tartása. Ugyancsak alkalmas ágyneműk, terítők, ülőpárnák készítésére, de ezeket az anyagokat mi inkább konyhába, étkezőkbe valamint nyaralókba ajánljuk elsősorban.
Az alapszínek vörös, narancs, sárga, zöld, kék, lila. Minden színnek eltérő jellemzése és hatása van. A piros a sárga és a kék szín adja az alapot, melyből minden más szín kikeverhető.
A vörös erőteljes, izgalmas szín, mely Kínában a boldogság színe. Ez a szín lelkesít, mozgósít és önbizalmat ad. Ugyanakkor a harag színe is. Megtestesíti a pusztítást is. A vörös fény hatására gyorsabban ver a szívünk és intenzívebb lesz a vérkeringésünk. Ez utóbbi miatt alkalmas a vírusos vagy bakteriális fertőzések gyógyítására is. A vörös szín ideális a vashiány és a vérszegénység kezelésére. Aki kedveli a vörös színt, arra aktivitás és jó kedélyállapot jellemző. A legemberibb kifejezőeszköz, extrovertált szín, amely az élet teljességével, a bátorsággal, áldozatkészséggel, szeretettel, erős érzelmekkel és szenvedélyes cselekedetekkel függ össze. Szimbolikus jelentése az ősi bizalom, valamint az ősi életenergia. A kezdet, a szerelem, a boldogság, a forróság, a tűz színe.
A korall szín, vagy más néven vöröses narancssárga, szimbolikus jelentése magában hordozza önmagunk szeretetét. A boldog szerelem színe.
A narancs szín kedvelőire jellemző, hogy kedvelik a társaságot, szeretetre méltóak és rokonszenvesek. Szellemileg serkentőleg hat az emberekre, alkalmas a tanulás fejlesztésére is. A narancssárga szín sugárzó, fényes, valamint a tűz és a nap melegségének színe. A napnyugtára vagy naplementére, az ízletes gyümölcsökre asszociál. Az indiánoknak a bátorságot és az áldozatkészséget jelképezi. Nem olyan agresszív és szenvedélyes, mint a piros, de kellemes, vidám érzelemserkentő szín, mely segít a fáradtság leküzdésében. Kiegészítő segítséget nyújt a depresszió gyógyításához. A narancssárga szín a melegség, nagylelkűség kifejezőeszköze, könnyed és játékos. Szimbolikus jelentése magában hordozza a kreativitást és a művészetet. Az érzelmek a barátság és az életöröm színe egyaránt. Nem kedvelik ezt a színt a határozatlan, pesszimista, depressziós emberek, akikben kételyek és bizonytalanság uralkodik. A narancssárga utalhat túlzott büszkeségre, becsvágyra, hiúságra, és feltűnőségi hajlamra is.
A sárga a nap színe. A sárga derűs, élénkítő hatású, ösztönző jellegű, talán ezért is rokonítják a bölcsesség elnyerésével. Fénnyel tölti meg a homályos sarkokat, életet lehel az eldugott zugokba. A hajdani Kínában a nevetés színének tartották. A sárgákra úgy tekinthetünk, mint szellemi serkentőkre. Minden szobába jók, ahol teremtő munka vagy tanulás zajlik. Túlzott használata viszont fejfájáshoz is vezethet. Az optimizmus színe, mely felfrissít, tevékenységre serkent, és megfoszt a félelemtől. Megőrzi az éberséget, fokozza a koncentrációt. Alkotókészséget és bölcsességet jelképez. A sárga szín leggyakoribb árnyalatai: zavaros sárga (nyugtató, gondolkodásra késztető), élénksárga (élénkség, merészség, felszabadultság), olívasárga (komor hangulat) és citromsárga (éberség, élénkség, fürgeség, tökélességre való törekvés). Szimbolikus jelentése magában hordozza az életerőt, értelmet és a tudást. A tanítók színének is tartják. A művelt, öntudatos emberek kedvelik ezt a színt, akik elutasítják azokra pesszimizmus jellemző.
Az olajzöld szín magát az életet jelképezi a földön. Szimbolikus jelentése új kezdet, asszonyi bölcsesség, női vezetés. Ugyanakkor jelképezi a szív és az ész összhangját is.
A zöld a színskála közepe táján található. A természet színe. A béke és a harmónia érzésével tölt el, biztosítja a nyugalmat. Csillapítja a lélek háborgását, visszaadja a belső békét. Kínában a béke és a hosszú élet színe. Tavaszi szín, az újrakezdés és a növekedés jelképe. A zöld pihentet és békét áraszt, az alvást és a pihenést szolgáló szobákban jó helyen van. A zöld lecsendesíti az elmét, és kioltja a nyughatatlanságot. Az egészség színeként is emlegetik. A zöld színnel próbálják gyógyítani az idegkimerültséget és hisztériát, mert nyugtató hatással van az idegrendszerre, a kimerültségnél is hatékony, mérsékeli a migrénes fejfájást. A zöld fényt az jellemzi, hogy tágítja a hajszálereket, vérnyomáscsökkentő, serkenti a belső nedvkiválasztást. Szimbolikus jelentése magába foglalja a természetet, a növekedést, a tavaszt, megújulást, a gyógyítást és a kitartást is. A kék és a sárga keveréke így egyesül benne a szellem és a lélek a tudás és a hit. A zöld szín szeretete utal a harmóniára, önzetlenségre, barátságos, természetszerető emberre. Aki nem kedveli ezt a színt arra jellemző az örökös bizonytalanság, irigység, féltékenység. A sok zöld szín használata elégedett, egészséges emberre utal.
A türkiz szimbolikus jelentése tömegkommunikációt jelent összefoglalva. Ide tartozik a tánc, zene, média, számítógép. Művészi hajlammal és jó nyelvérzékkel rendelkezők használják előszeretettel. Ugyanakkor erős intuícióra is utal. Aki kedveli ezt a színt, jellemző rá, hogy kimondja amit érez. Bizakodó típus. Akik elutasítják ezt a színt leginkább alkalmazkodni képtelenek.
A kék a mennyekből érkező áldás jelképe volt Kínában. Az égbolt színe napjainkban a komolyság, az állhatatosság és az igazság színe is. Megnyugtató, önelemzésre és felelősség vállalására ösztönöz. A kék nyugodt, lelki jellegű. Kiváló szín egy csöndes szobában, ahová elvonulhatunk meditálni. A sötétkékek, különösen az indigókék, fejleszti a spirituális képességeket és a belső látást.
A kékek különféle árnyalatai a fürdőszobában és a mellékhelyiségben hatásosak, mivel társíthatók a vízzel. A kék szín jelképes jelentése: bölcsesség, intelligencia, halhatatlanság, végtelenség, mélység, átszellemültség, sejtelmesség. A kék szín fiziológiai hatása: megnyugtatja a szívdobogást, mérsékli a légzési ritmust, nyugtatólag hat, szellemi tevékenységre, introspektivitásra, koncentrálásra, befelé való irányultságra késztet: a békesség és a pihenés színeként jellemzik. Szimbolikus jelentése utal a békére, a csendre és a nyugalomra egyaránt. A hit szimbóluma. Magában hordozza a kifogyhatatlan szeretetet, a részvétet és a hűséget. A kéket szerető emberek kiegyensúlyozottak a mindennapokban és komolyak. Jó tanulási képességgel és élénk képzelőerővel rendelkeznek. Akik nem szeretik a kék színt azok általában belső nyugtalansággal küzdenek.
A királykék szín utal bölcsességre, életfilozófiára egyaránt. Utal a mély meditációra is. Jelenti ugyanakkor a külvilággal való kapcsolatot, gondolkodást, határozott döntéshozatalt. Aki szereti ezt a színt az befelé forduló, intuitív, szellemi-lelki síkon sebezhető ember. A szín elutasítása sebezhetővé teheti azt, aki nem kedveli.
A lila a vörös életerejét használja a kék derűlátásával vegyítve; pihentető szín, ami egyúttal a csoda érzetét kelti. Nem meglepő, hogy a papok palástja bíborlila, hiszen a lila az élet spirituális oldalával társítható. Bátorítja az alkotókészséget, az idealizmust és a titokzatosságot. A lila lehet ihletadó, és valóra váltható álmokkal töltheti el az elmét. A könnyed társasági élet színtereire nem való, de szinte szükségszerű ott, ahol elengedhetetlen az összpontosítás. Szimbolikus jelentése a megvilágosodáshoz, misztériumhoz, spiritualitáshoz köthető. A lila a tudatalattink és a titkok színe. Utalhat önállóságra, szellemi ébredésre, spirituális fejlődésre és felszabadulásra szintén. Elutasítása a szellemi tapasztalatoktól való félelmet, valamint magányt mutat.
A magenta vagy más néven bíborvörös szín jelenti a kapcsolatot a fény és a sötétség között. Segít koncentrálni arra, hogy meg tudjuk lelni az élet értelmét. Pontosságra és a részletekre való odafigyelésre késztet. Ugyanakkor motivál tanulásra és új feladatok vállalására is. Aki kedveli ezt a színt, arra jellemző az életerő és a túlzott izgalom, tettvágy. Aki kevésbé kedveli az jellemzően egoista és túlzottan érzelmes típus.
A rózsaszín annyit tesz, mint rózsaszínben látni a világot. Utal feltétel nélküli szeretetre, a női megérzésre, együttérzésre és törődésre. Melegséget visz az életbe. az anyaság színe is ez. Olyan emberek választják, akikre valamilyen nyomás nehezedik. A félelem ellenszere is, megnyugtat, gyengédséget ad, csillapítja az önbizalomhiányt és az agresszivitást. A szín elutasítása sebezhetőséget és önbizalomhiányt jelképez.
A fehér a világosság színe és mindhárom természetes szín: a sárga, a piros és a kék hullámzásának keveréke. A fehér színre általában pozitív a visszajelzésünk. Világosságot, szüzességet és tisztaságot, valamint új kezdetet, a születést jelképezi. Enyhén kékes árnyalatokkal vegyítve nagyon hidegen hat. Egyben az istenség a tökéletesség, büszkeség, jóság és örökkévalóság szimbóluma is. A fehér lakás világos, tágasnak tűnik, de a túl sok fehérség sivár, steril és kórházi hatást kelt, ezért ajánlatos a fehér falakat díszíteni, poszterekkel vagy bekeretezett képekkel élet hűbbé varázsolni. A nyugati menyasszonyok fehér ruhája a szeplőtelen tisztaság jelképe. A harcművészet terén a fehéröves ember számít ártatlannak, mert még kezdő. A fehér alapvetően a színek hiánya; a részletezés kedvelésével jár, és a gondtalanságot jelképezi. Érdemes megjegyezni, hogy keleten a gyász színe. Ennek ellenére a csít vonzó fény rokona, nagyon kívánatos szín a feng shui szerint. A távol-keletiek azonban nem mulasztják el kiegyensúlyozni egy másik, úgynevezett élő színnel. Szimbolikus jelentése a megvilágosodás és megtisztulás. A túl sok fehér szín használata viszont gátat vet a gondolatok áramlásának.
A fekete minden más színt elnyel. Az éjszaka színe. Lehetetlen egy koromfekete és fehér mintákkal kifestett szobában pihenni, lazítani. A fekete szoba mindig túl sötét, homályos, bár kétségkívül lendületes, céltudatos közelítés a nehézségek megoldásához. A világ nyugati felén gyakorta azonosítják a rosszal, az ördög, a gonosz színének tartják. A fekete és a fehér erőteljes hatásúak, és jobban működnek a nagyobb terekben. Inkább valók irodaházba, mint családi fészekbe. Ám, ha valaki kinyilatkoztatásokra készül, a fekete jól fogja szolgálni célját a nappaliban, a folyosókon és a fürdőszobában. Szimbolikus jelentése a sötétség és árnyék, a gyász színe a nyugati kultúrákban. Jelent ugyanakkor független, befolyásolhatatlan erőt, méltóságot. Negatív jelentése szomorúság, lemondás, depresszió, passzivitás. Olyan helyzetekben akarhatjuk ezt a színt, ha csalódottak, csüggedtek, kimerültek vagyunk.
A barna a föld és a fák színe, szintén köthető a természet nyugalmához és a születés, újjászületés háboríthatatlan körforgásához. A barna nyugalmat sugároz, ugyanakkor kényelmet és biztonságot is jelent - pénzügyi, anyagi és más értelemben is. A barna a gyarapodás színe, de nem csak akkor hatásos, ha hízni szeretnél, hanem ellenkező esetben is beválhat, hiszen segít harmonizálni a testsúlyt. Szimbolikus jelentése a föld, a termékeny talaj, de ugyanakkor a földhözragadtság is. Jelképezi azonban a hagyományokat is. Magában hordozza a lemondást, a bánatot és a bűnbánatot. Ha valaki túlzottan vonzódik a barna színhez, jelenthet bizonytalanságot, alacsony önbecsülést. Jelképezi ugyanakkor a gyökereket és az otthon vágyát is. A barna nyugalmat és testi kényelmet nyújt.
Az arany a Nap és a pénz színe, természetesen összefüggésben áll a hatalommal és a gazdagsággal. Ha szereted az aranyat, azt mutatod meg a külvilágnak, hogy tehetős vagy, materiálisan gondolkodsz. De ez a csillogó, fémes árnyalat erősíti az inspirációt, segít a félelem, a bizonytalanság, és a pénzzel, anyagiakkal kapcsolatos boldogtalanság ellen. Szimbolikus jelentése bölcsesség, tudás, igazságosság, önértékelés. A megvilágosodás színe. A méz a búzamező és az aranyalma a bőséget és a gazdagságot jelképezi. Utalhat azonban jó ítélőképességre és bizalomra is. Túlzott mennyiségben jelenthet kapzsiságot.
Az ezüst az udvariasság és az előzékenység árnyalata, észről, logikus gondolkodásról, pontosságról árulkodik. Ráadásul pont ezeket a területeket fejleszti az agyban, de önállóbbá, magabiztosabbá is tehet. Ha biztonságra és harmóniára vágysz, illetve tisztán, logikusan, ugyanakkor nyugodtan szeretnél viselkedni és beszélni, akkor viselj ezüstöt, vagy dekoráld az otthonodat fémből készült vagy fémszínű tárgyakkal.
A szürke szín szimbolikus jelentése magába foglalja az öregkort, az elmúlást, a hamu színe. Jelent tiszteletet és alázatot is. Semleges szín, az érzések hiányát fejezi ki.
Utal az eltűnő életenergiára is. Jelent továbbá levertséget, tehetetlenséget és pesszimizmust is.